Le Portail de la recherche de la Société Alzheimer permet de mettre en relation les chercheurs et les Canadiens qui cherchent à participer à des études. Sur ce site, trouvez des études en cours auxquelles vous pouvez participer pour aider à faire avancer la recherche sur les troubles neurocognitifs.
Participants will take part in a one-on-one interview (in person or online) to share thoughts on reminders and changes in behavior that should be tracked by the system. Interviews will last about 60 minutes. A short follow-up (20 minutes or less) may also be requested later to provide extra feedback on the system’s design.
Critères d’éligibilité
Pour participer, vous devez : Être un·e proche aidant·e non rémunéré·e d’une personne vivant avec un trouble neurocognitif.
– Fournir au moins 30 heures de soins par semaine.
– Comprendre et parler l’anglais.
– Être en mesure de donner votre consentement éclairé.
– La personne à qui vous fournissez des soins peut également vous accompagner si elle est admissible (facultatif).
This study is testing a digital reminder system for people living with dementia. The system sends alerts when daily routines change and collects feedback from caregivers. The goal is to improve the system’s design and usefulness. Results will help make reminder tools more supportive for people living with dementia and their caregivers.
Critères d’éligibilité
Pour être admissible, vous devez vivre avec un trouble neurocognitif, et :
– Avoir reçu un diagnostic clinique de trouble neurocognitif léger à modéré.
– Avoir reçu ce diagnostic au cours des 2 dernières années.
– Comprendre et parler l’anglais.
– Être en mesure de donner votre consentement éclairé.
– Avoir accès à Internet à la maison.
– Former un duo avec une personne proche aidante.
– Pour être admissible, vous devez être une personne proche aidante, et :
– Être une personne proche aidante non professionnelle (membre de la famille ou ami·e).
– Fournir au moins 30 heures de soins par semaine à une personne vivant avec un trouble neurocognitif.
– Comprendre et parler l’anglais.
– Être en mesure de donner votre consentement éclairé.
– Participer à une séance d’installation à domicile ainsi qu’à une entrevue de suivi.
Behavioral and emotional changes often accompany dementia and are a leading cause of long-term care placement, even more so than cognitive decline. This study is the first to explore how family caregivers make treatment decisions in response to these emotional and behavioural symptoms. We are interested in understanding whether caregivers turn to medications, consider non-pharmacological strategies such as environmental modifications, or use a combination of both. Using a quantitative behavioural economics model, this study will examine how caregivers weigh the risks and benefits of different treatment options. We are particularly interested in decision-making related to dopaminergic medications (formerly known as “antipsychotics”), which are commonly prescribed despite known risks for people with dementia. The information gathered will help guide the development of resources to better support family caregivers in navigating treatment decisions. Participation involves completing an anonymous online survey and is open to family caregivers involved in medical decision-making for a relative or close friend with dementia.
Critères d’éligibilité
Les personnes proches aidantes qui satisfont aux critères suivants et qui soutiennent un·e proche vivant avec un trouble neurocognitif sont admissibles à l’étude :
Avoir au moins 18 ans.
Pouvoir lire l’anglais couramment.
Être une personne proche aidante (partenaire, conjoint·e, membre de la famille ou ami·e proche) d’une personne
vivant avec un trouble neurocognitif.
Participer aux décisions médicales concernant cette personne.
Avoir accès à un ordinateur de bureau, à un ordinateur portable ou à un autre appareil muni d’un clavier physique et d’un pavé tactile ou d’une souris.
Ne pas être un·e professionnel·le de la santé (p. ex. : médecin, infirmier·ère, infirmier·ère auxiliaire autorisé·e).
La personne vivant avec un trouble neurocognitif doit résider dans la communauté (et non dans un établissement de soins ou un centre d’hébergement).
The purpose of this study is to examine the effect of CARES-D for physiotherapists on learner knowledge, attitudes, and confidence in dementia. We will administer online questionnaires to practicing rehabilitation professionals in Canada who work with individuals with dementia to: 1) Assess changes in rehabilitation professionals' knowledge about dementia; 2) Evaluate shifts in attitudes toward individuals with dementia; 3) Measure improvements in confidence in managing dementia care; 4) Gather participant feedback on the CARES-D training program; 5) Compare pre- and post-training outcomes to determine the program's effectiveness.
Critères d’éligibilité
– Être physiothérapeute, ergothérapeute, aide-physiothérapeute, aide-ergothérapeute ou kinésiologue en exercice et compter au moins 6 mois d’expérience.
– Travailler auprès de personnes vivant avec un trouble neurocognitif, peu importe le milieu.
– Travailler au Canada.
– Maîtriser l’anglais.
We are conducting three separate studies to explore the effects of transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) in individuals with Alzheimer’s Disease or Primary Progressive Aphasia. tDCS is a non-invasive therapy that uses low electrical currents to stimulate specific areas of the brain. Previous research has suggested that tDCS can improve symptoms such as language difficulties and may help slow the progression of Alzheimer’s.
Our studies aim to investigate these effects in different contexts, including language therapy and overall mental abilities. Upon completion, participants will receive their study results to help guide their decisions about whether tDCS could be part of a long-term therapy plan.
The purpose of this study is to measure the difference in time to developing or worsening memory, thinking, or functional problems due to Alzheimer's disease occurring in participants receiving study drug compared to placebo.
Participation could last up to 255 weeks including screening, a double-blind treatment period, and a double-blind observation period. In addition, eligible participants who receive placebo during the double-blind treatment period may choose to extend their study participation to receive open-label remternetug in an extension period.
Critères d’éligibilité
Participant·es : hommes ou femmes âgé·es de 65 à 80 ans.
Déficit cognitif ou fonctionnel minime ou inexistant au moment de l’évaluation.
The objective of this study is to understand: (1) what community-based interventions caregivers/care partners for persons living with young onset dementia (i.e., dementia diagnosed under the age of 65) are accessing across Southern Ontario; (2) caregivers/care partners perceptions towards the community-based interventions they have accessed; and (3) the reasons, if any, for not accessing community-based interventions.
The results of this study will be used to help inform the development and enhancement of community-based interventions for persons living with YOD and their caregivers/care partners, and is a part of my PhD dissertation.
Critères d’éligibilité
Pour participer, vous devez :
– être une personne proche aidante ou un·e partenaire de soins d’une personne vivant avec un trouble neurocognitif à début précoce, OU
– avoir été une personne proche aidante ou un·e partenaire de soins d’une personne vivant avec un trouble neurocognitif à début précoce au cours
The study involves a primary session of paper-and-pencil tasks, and a second session of a computer task, while your heart rate and brain activity is monitored. The aim of the study is to examine how signals are affected from the body to the brain.
Critères d’éligibilité
– Vous avez entre 18 et 30 ans, ou entre 60 et 85 ans.
– Vous n’avez pas de problème médical affectant la cognition ou la santé cardiaque (autre qu’un trouble cognitif léger amnésique).
Increasing evidence shows that listening to music from childhood and early adulthood can help recall meaningful events from the past. Importantly, people with dementia have shown to benefit from listening to personally meaningful music, suggesting that musical memory remains preserved. However, the underlying mechanisms by which music improves memory remains unclear.
My research addresses the impact of an autobiographically salient music listening program on memory and brain activity in mild cognitive impairment. Understanding how brainwave activity in this population may differ, will help elucidate mechanisms of music listening that lead to cognitive improvements, ultimately providing insight into musical memory preservation and how it can be leveraged.
Participants will undergo cognitive testing and measure brainwave activity via EEG, a non-invasive neuroimaging method. Participants will be provided an online link (or CD if they do not have wifi) to access their personalized music playlist and will be asked to listen for two weeks at home (20 mins/day, minimum 5 days/wk). Repeated cognitive and EEG assessment will help determine changes in brain function.
Critères d’éligibilité
- 60 ans et plus
- Diagnostic de déficience cognitive légère
- De langue anglaise
- Études secondaires au minimum
- Ouïe et vision adéquates
- Choix de 15 chansons en anglais associées à vos souvenirs personnels
–S’engager à écouter sa liste musicale personnelle (20 min) à domicile pendant deux semaines (minimum de 5 jours/semaine.
Suivez-nous :