Le Portail de la recherche de la Société Alzheimer permet de mettre en relation les chercheurs et les Canadiens qui cherchent à participer à des études. Sur ce site, trouvez des études en cours auxquelles vous pouvez participer pour aider à faire avancer la recherche sur les troubles neurocognitifs.
‘Bootle Blast’ combines therapy and video games. It has been used with children and youth with musculoskeletal disabilities in clinics and homes. Preliminary research supports Bootle Blast’s ability to engage players and support physical outcomes. Informal testing suggests it may also appeal to older adults. This study will test Bootle Blast’s feasibility with people with dementia. Pairs of people with dementia and their caregivers (n=10) will play Bootle Blast at home for 2 weeks. Data will include video recordings, surveys, balance tests, safety and adherence tracking, and interviews. This study aims to inform a more accessible version of Bootle Blast.
Critères d’éligibilité
Les personnes vivant avec des troubles neurocognitifs :
• vivent en Ontario (à deux heures ou moins de Toronto);
• parlent et comprennent l’anglais;
• acceptent de faire l’objet d’enregistrements audio et vidéo dans le cadre de l’étude;
• sont capables de se tenir debout et de marcher, avec ou sans appareil (p. ex. : déambulateur);
• sont capables de donner leur consentement éclairé de manière indépendante.
Les personnes proches aidantes :
• vivent en Ontario (à deux heures ou moins de Toronto);
• parlent et comprennent l’anglais;
• acceptent de faire l’objet d’enregistrements audio et vidéo dans le cadre de l’étude.
By understanding the perspectives of various stakeholders involved in dementia care within Ontario health teams, we aim to enhance the quality of life for individuals living with dementia in Ontario.
Critères d’éligibilité
Vous êtes admissible si vous ou votre proche vivez avec un trouble neurocognitif, et si vous souhaitez parler de votre expérience pour nous aider à améliorer la qualité de vie des personnes qui vivent avec un TNC en Ontario.
This study looks at how an at-home nature-based virtual reality (VR) program may help people living with Alzheimer’s disease manage behavioural and psychological symptoms of dementia (BPSD), such as depression. Caregivers/study partners will have the option of taking part in the study and providing feedback regarding the VR intervention. This project will explore how VR can be used as a non-pharmacological approach to prolong aging in place for individuals with BPSD, as BPSD contributes to rates of institutionalization. This will take place completely remotely, in your own home.
Critères d’éligibilité
A
Critères d’inclusion pour les participant·es :
1) Diagnostic officiel de maladie d’Alzheimer (ou de trouble neurocognitif mixte avec maladie d’Alzheimer) au stade léger ou au début du stade modéré selon les critères du Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux (5e édition).
2) 50 ans ou plus.
3) Stabilité médicale suffisante pour participer à l’étude.
4) Score de 5 à 14 au Questionnaire sur la santé du patient.
5) Aisance avec la technologie (selon l’investigateur·rice).
6) Accès à un réseau WiFi et à un appareil intelligent (pour la connexion à Webex et l’utilisation des applications Fitbit et Muse).
7) Accompagnement par une tierce personne à toutes les séances.
Seeking individuals with mild, early-stage dementia ages 65+ to explore how they access daily information like weather forecasts and newspapers. The study aims to improve information accessibility for the dementia community. Participation involves a 60-90 minute session (in-person or via Zoom with caregiver) observing information access behaviors. Findings will guide strategies for making information more comprehensible and accessible. Participants will receive $50 for their time. This study is approved by York University’s ethics committee (#2024-176). For details, contact Dr. Somang Nam at somang@yorku.ca.
Critères d’éligibilité
Personnes ayant reçu un diagnostic de trouble neurocognitif au stade léger ou modéré.
Les personnes proches aidantes peuvent participer pour accompagner des personnes admissibles.
Les personnes recrutées doivent être capables de participer à une séance de 60 à 90 minutes en personne ou sur Zoom.
We are interested in how the brain changes in aging and with dementia. With this study, we will investigate how the brain senses and interprets sights and sounds. We are particularly interested in how listening to music, especially familiar music, evokes emotions and activates vivid memories. Learning how the brain processes music will help us understand why music therapy is such an effective tool for those with Alzheimer’s. We also aim to understand how the brain combines sights and sounds. This is an important part of how we navigate complex everyday situations, such as walking down a busy street. Alzheimer’s disease interferes with the brain’s ability to combine information from different senses, which could cause challenges in daily living.
Critères d’éligibilité
Pour être admissible, vous devez :
être un·e jeune adulte en bonne santé entre 18 et 35 ans, une personne âgée en bonne santé de 65 ans ou plus, ou une personne âgée vivant avec un trouble neurocognitif au stade léger ou précoce (diagnostic établi par un·e médecin);
être capable de donner votre consentement éclairé par écrit;
avoir des facultés auditives normales ou corrigées (pour les deux oreilles) et des facultés visuelles fonctionnelles (pour les deux yeux);
ne pas avoir d’antécédents de lésions ou d’accidents vasculaires cérébraux (AVC);
n’être sujet à aucune atteinte neurologique et ne prendre aucun médicament neuroactif si vous êtes un·e adulte ne vivant pas avec un trouble neurocognitif.
Ne sont pas admissibles les personnes qui :
ont des perçages ou des implants médicaux en métal magnétique ne pouvant être retirés pour la magnétoencéphalographie;
sont enceinte;
ne pensent pas être en mesure d’effectuer les tâches audiovisuelles ou d’écoute musicale.
The Communication Bridge 3 Study is focused on helping adults with mild to moderate Primary Progressive Aphasia (PPA), a condition that affects language abilities due to neurodegenerative diseases. The study aims to improve functional communication and life participation by providing structured language and communication support remotely through video conferencing.
Participants work with speech-language pathologists to practice communication techniques and learn strategies to address daily communication challenges. The study involves a series of therapy sessions, assessments, and follow-up evaluations to measure changes in communication and participation over time. By tracking participants' progress, the study hopes to identify effective approaches for enhancing quality of life for those living with PPA and their care partners.
Critères d’éligibilité
Les personnes qui souhaitent participer doivent parler couramment anglais, avoir reçu un diagnostic officiel d’aphasie primaire progressive au stade léger ou modéré, avoir un·e partenaire de communication qui souhaite participer, et disposer d’une connexion Internet adéquate.
McMaster University, in partnership with Ressam Gardens Memory Care Community, is conducting a study on the effects of brain stimulation in individuals aged 50 and older with dementia or memory loss. The research focuses on using repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS), a non-invasive technique that delivers magnetic pulses to the brain, to enhance cognitive function and balance. The goal is to extend the positive effects of brain stimulation in improving cognition and balance in individuals with dementia.
Critères d’éligibilité
Pour participer, vous devez :
1) avoir reçu d’un médecin un diagnostic de trouble neurocognitif et/ou de perte de mémoire;
2) démontrer des aptitudes à communiquer à l’oral et des fonctions cognitives suffisantes pour obtenir une note allant de 10 à 27 au mini-examen de l’état mental (MEEM);
3) marcher ou vous tenir debout sans aide (personne ou appareil);
This study examines how people with dementia or MCI perform household tasks, focusing on when they seek support, and which prompts help them complete tasks. The findings will help develop technologies to assist them in completing tasks more independently and safely.
Critères d’éligibilité
Pour être admissible, vous devez :
• avoir de 60 à 85 ans;
• parler couramment l’anglais;
• avoir reçu un diagnostic de trouble neurocognitif ou de TCL;
This study will uncover how bilingualism supports healthy cognitive aging by examining the influence of different language experiences on the timing and location of brain network activity. We will examine the timing of brain activity using electroencephalography (EEG; i.e., recordings of electrical brain activity) and the location of brain activity using magnetic resonance imaging (MRI; i.e., images of activity in different parts of the brain). Different language experience factors will additionally be explored. By measuring multiple factors (e.g., the age of second language learning, language proficiency) the effect(s) of different language experiences on the brain and cognition will become clearer.
Critères d’éligibilité
Pour participer, vous devez
être bilingue (français et anglais) et avoir plus de 65 ans, et soit :
- avoir un trouble cognitif léger;
- avoir la maladie d’Alzheimer;
- être une personne aînée en santé (sans trouble neurocognitif).
Vous n’avez pas à maîtriser parfaitement l’anglais et le français pour participer; vous devez simplement avoir une certaine expérience des deux langues.
Suivez-nous :